طبق گزارشی جدید، مایکروسافت و اپل بهدنبال جلوگیری از ورود سرویسهای بینگ و iMessage به لیست «دربان» یا «دروازهدار» (Gatekeeper) اتحادیه اروپا هستند. این شرکتها بهصورت جداگانه در مذاکرات خصوصی گفتهاند که این سرویسها بهاندازهای بزرگ یا قدرتمند نیستند که مشمول محدودیتهای قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپا شوند؛ قانونی که میخواهد رقابت را در دنیای فناوری افزایش دهد.
کمیسیون اروپا فردا، 6 سپتامبر لیست دربانها را منتشر میکند که در آن نام شرکتها و سرویسهای خاصی که ارائه میکنند، قرار خواهد داشت. این پلتفرمهای قدرتمند که براساس درآمد و تعداد کاربران شناسایی شدهاند، باید مجموعهای از قوانین تعاملپذیری و رقابت را رعایت کنند.
اپل، مایکروسافت، آمازون، آلفابت، متا، بایتدنس و سامسونگ شماری از شرکتهایی هستند که در لیست اتحادیه اروپا قرار میگیرند. بااینوجود، کمیسیون اروپا مشخص میکند که کدام بخش از این شرکتها باید تحت قوانین جدید قرار بگیرند. زمانی که شرکتها و سرویسهای آنها بهعنوان دربان تعیین شوند، 6 ماه (تا مارس 2024) فرصت دارند تا از قوانین DMA پیروی کنند.
بینگ و iMessage در لیست حضور نخواهند داشت؟
طبق گزارش فایننشال تایمز، مایکروسافت بهاحتمالزیاد مانع از قرارگیری ویندوز در لیست دربان نخواهد شد، اما با این استدلال که بینگ در مقایسه با رقیب محبوبش یعنی گوگل سهم بسیار کمی در بازار جستجوی آنلاین دارد، میخواهد مانع از قرارگیری آن در لیست اتحادیه اروپا شود. درحقیقت ردموندیها میگویند بینگ اگر قوانین جدید را رعایت کند، سهمش از حالا هم کمتر میشود.
اپل هم مانند مایکروسافت نمیخواهد بهطور کامل با قوانین جدید مخالفت کند و حتی روی روشهایی کار میکند تا فروشگاههای اپ شخص ثالث به iOS راه یابند و همچنین سایدلودینگ را امکانپذیر کند. بااینحال، کوپرتینوییها میخواهند مانع از قرارگیری iMessage در لیست اتحادیه اروپا شوند.
به گفته اپل، تعداد کاربران iMessage به آستانه مدنظر DMA یعنی 45 میلیون کاربر فعال ماهانه نمیرسد و به همین دلیل قانون تعاملپذیری با سایر پیامرسانها نباید برای آن اجرایی شود. با وجود چنین استدلالی، فایننشال تایمز میگوید اپل آماری از تعداد کاربران iMessage منتشر نکرده است، اما طبق آمار غیررسمی، این سرویس میتواند بیش از 1 میلیارد کاربر در سراسر جهان داشته باشد.
قانون بازارهای دیجیتال مجموعهای از قوانین اتحادیه اروپاست که میخواهد قدرت غولهای فناوری را در بازار کاهش دهد. ماه گذشته میلادی قوانین سرویسهای دیجیتال در اتحادیه اروپا اجرایی شد که روی نحوه مدیریت دادههای کاربران و همچنین تنظیمگری محتوا تمرکز دارد.